Miksi meidän perheen pitäisi olla muiden silmissä täydellinen? Ihan kuin kukaan ei tietäisi sitä, että meidän perhe ei todellakaan ole täydellinen, vaan kaukana siitä!En vaan ymmärrä, miksi äidin pitää esittää mukavaa, kilttiä ja ihaninta ihmistä aina silloin, kuin meillä on joku kylässä. Tämän taas satuin huomaamaan tässä eilen, kun kultani oli meillä.

Äiti ei taida ymmärtää, että jos hän esittää yksin täydellistä perhettä, niin eise riitä, koska kuitenkin musta, ja muista huomaa, että kaikki ei ole kohdallaan. Ainakin musta, koska en enään osaa peittää oloani niinkuin ennen. Paha olo näkyy musta yhä helpommin läpi, tai ainakin ne ihmiset, jotka mua osaavat lukea huomaavat sen.

Pelästyin taas muutaman kerran kosketusta, kun kulta oli meillä. Hän ei varmaan huomannut, ehkä ihan hyvä niin. Säikyn taas vaan niin herkästi sitä, jos joku koskettaa mua niin että mä en huomaa sitä. Mulle tulee vaan hirveä paniikki. En myöskään siedä sitä, että mahaani kosketaan. Tämäkään ei johdu kuin musta ja siitä, että en itse siedä kroppaani.

Olen taas tänään ollut siitä saakka omissa ajatuksissani, kun kultani lähti. Kävin kävelemässä, mietin kaikkea. Pää on taas täynnä niitä hyviä sekä huonoja asioita. Mä en tosiaan tiedä tahdonko tosiaan lähteä täältä, vai jäädä tänne katsomaan elämääni vielä eteenpäin?

' Minä tahtoisin levittää nämä siivet
Kohottaa joka repaleen
Hajottaa pois sankat synkät pilvet
Vaihtaa tahrat vapauteen
Mutta kahlehdittu oon niin kuin muutkin
Näihin tomuisiin siteisiin
Siksi odotan, luotan milloin tuutkin
Sinä näät näihin kipeisiin '

~ Juha Tapio - Luotettava ~